الأحد، 29 ديسمبر 2013

شرح طريقة عمل تحديث (Update) لتليفون Alcatel One Touch Star أو أي تليفون Alcatel عن طريق الكمبيوتر




 طريقة عمل تحديث لتليفونات الكاتيل عن طريق الكمبيوتر

 :يجب مراعاة ما يلي


انتبه:  يجب ان تكون بطارية الموبايل مشحونة وممتلئة 100% حتي لا تتعرض لا قدر الله لتوقف عملية التحديث..انتبه قد لايعمل التليفون مرة أخرى




... USB وصلة

الخاصة بالجهاز لتوصيله لاحقا بالكمبيوتر


آداة او برنامج التحديث الرسمي

..يمكنك تحميله بالضغط على زر التحميل التالي
Download


بعد تثبيت البرنامج وفتحه قم باختيار موديل تليفونك

مثال
Alcatel One Touch Star 
نختار
  One Touch 6010






فضلاً تأكد مما يلي
تليفونك مغلق
تليفونك غير موصل بالكمبيوتر
بطارية تليفونك مشحونة بالكامل









تأكد أن تليفونك مغلق .. قم بالتوصيل الآن

ملاحظة: في حالة عدم تعرف الكمبيوتر على جهازك قم بفصل الكابل ثم اخلع بطارية تليفونك لثواني معدودة .. ثم قم بتركيب البطارية مرة اخرى وتوصيل الكابل لاعادة المحاولة






انتظر حتى يتم تحميل التحديث .. برجاء الانتباه ان عملية التحديث قد تستغرق بعض الوقت حسب سرعة الانترنت لديك..لا تقلق يجب الانتظار حتى تتم عملية التحميل بنجاح كما يظهر في الصورة التالية
 





قم بفصل تليفونك عن الكابل بعد ظهور الرسالة التالية

  



Upgrade Phone قم بالضغط على
 ... ثم قم بتوصيل التليفون ..تذكر أنه مازال مغلق
ملاحظة: في حالة عدم تعرف الكمبيوتر على جهازك قم بفصل الكابل ثم اخلع بطارية تليفونك لثواني معدودة .. ثم قم بتركيب البطارية مرة اخرى وتوصيل الكابل لاعادة المحاولة






يتم تحديث التليفون الآن .. يرجى الانتظار حتى تتم العملية بنجاح






تم التحديث بنجاح .. يمكنك تجاهل الرسالة التالية 
أو المشاركة باقتراح او تعليق عن آداة التحديث في موقع الشركة
 



مرحباً بكل الاستفسارات والتعليقات
أتمنى لكم تحديثاً آمناً ... ورحلة سعيدة في مدونتي المتواضعة


 

117 التعليقات:

لو سمحت هو التحديث ده لأندرويد 4.2 ؟ وشكراً :)

Bero
لا .. 4.1.1
سيتم التحديث قريبا وموافتكم بالتطورات :)

برنامج التحديث لا يوجد بة 6010d ارجو التكرم بالاجابة

Khaled Mahmoud
اختار من القائمة ONE TOUCH 6010
هذا الاختيار لكل موديلات الهاتف 6010 .. 6010D و 6010X

شاكر افضالك بعد اتمام التحديث لوحط انخفاض صوت رينج تون فهل له علاقة بتحديث ام ان صوت السماعة بية مشكلة وشكرا

لو سمحت ممكن تشرح طريقة ارسال الملفات باستخدام خاصية ال Wi-Fi Direct علشان لما بدوس على share مبلاقيش واي فاي دايريكت وحتى جربتها من الواي فاي في الاعدادات بيقولي متصل ومش بيبعت
أنا نزلت برنامج Superbeam بس المشكلة اني لازم ابعته لكل واحد
وشكرا على مجهودك الكبير و البلوج الرائعة دي :)

Khaled Mahmoud الشكر لله ... لا اعتقد انه في مشكلة في التحديث .. لكن زيادة تأكيد حضرتك ممكن توضح رقم الاصدار او تصوره

---------------

Bero

شكرا كلك ذوق .. الواي فاي دايركت دايما محتاج تطبيق وسيط لتبادل البيانات .. وسوف يتم عمل شرح ان شاء الله

الاصدار البرنامج الثابت 4.1.1 الاصدار الرئيسى 3.4.0 برنامج المعلومات 01001 وشكرا اخى العزيز

Khaled Mahmoud
الشكر لله .. تليفوني على نفس الاصدار مستقر جدا ولا يوجد مشاكل بالصوت اطلاقا ... لو محتاج اعلى صوت استخدم الوضع Outdoor صوته أعلى درجتين من الوضع العام General

ما هى فوائد الرووت وهل عمله يخرج الجهاز من الضمان ؟ شكرا اخى الكريم

Khaled Mahmoud
لا شكر على واجب .. فوائد الرووت لا تعد ولا تحصى .. وهي تعطيك تحكم كامل بالجهاز والنظام

أمثلة:
يمكنك التخلص من الاعلانات المزعجة للابد بلمسة واحدة

يمكنك حذف تطبيقات محملة على روم الجهاز وانت لست بحاجة اليها ... وهذا مما لا شك فيه سيعطي فارقاً ملحوظ جدا في سرعة آداء الجهاز

يمكنك عمل نسخ احتياطي للنظام ..

يمكنك حتى تعديل النظام

والمزيد والمزيد ...


ونعم الرووت يخرجك من الضمان ... لكن لا تقلق .. يمكنك حذف الروت بلمسة واحدة عندما تريد :)

عايز روم لموبايلى هموت وانزله ممكن تسعدنى اخى الموبيل ALCLTEL PIXI 4007D ودا رقمى لو لقتيوا يبقى عملت احلى واجب 01204553939

عايز روم لموبايلى الموبيل ALCLTEL PIXI 4007D

ممكن حل لمشكلة سخونة الجهاز

Ahmed Alex
Mido Said
عذراً لا أملك هذا الموديل :)

Eslam Semsem
لا ليس هناك تحديثات ... وسنوافيكم بالاخبار فور توفرها

متى تحدث مشكلة سخونة الجهاز معك؟ .. بشكل عام أم عند استخدام الالعاب أم تطبيق معين؟

عند استخدام اي تطبيق او العاب

Eslam Semsem
- حاول ألا يكون الجهاز متصلا بالشاحن أو بالكمبيوتر عند اللعب او استخدام تطبيقات ثقيلة
- اذا كان الجهاز داخل جراب .. فأنصحك بنزع الجراب اثناء اللعب والاستخدام الشاق

برجاء ذكر اسم اكثر تطبيق او لعبة سببت لك ارتفاعا ملحوظا في درة حرارة الجهاز ..مع توضيح متوسط مدة اللعب او الاستخدام وشكرا

انا عايز جراب ومش لاقي اصلا متعرفش بيتباع فين لو سمحت؟؟
هو مش تطبيق معين اي تطبيق

Eslam Semsem
بالنسبة لارتفاع درجة الحرارة فكده مش طبيعي وانصحك تحذف كل التطبيقات ال مش بتستخدمها أو ما تعرفش هي ايه..

الجرابات موجودة في شارع عبدالعزيز ... ممكن عند محل الباشا انا كنت اشتريهم منه ... ولو ما لقتش روح شارع العطار المجاور لعبدالعزيز ... المستورد هناك محلات الأمير هتلاقي فيها كل الجرابات

عملت كل الخطوات معاك بالظبط وتم كل شئ ولقيت التليفون زي ما هو فى الاخر

Eslam Semsem العفو

alfred yussef ممكن توضح أكتر .. هل تقصد لم يتم التحديث أو حذف بيانات المستخدم القديمة؟

لو تكرمت يا i star انا عايز اعرف ازاى انسخ ملفات من على البطاقه الميمورى مش بتتنسخ ومش بتشغل لعبه sub way بعدد اذنك الرد رقم تليفونى اهوة 01274237603 رن بس واقفل وانا هكلمك ماشى شكرا

Eslam Elkafas
اهلاً بيك ... يا ريت توضح حضرتك عاوز تنسخ ملفات من الذاكرة الداخلية ام الخارجية أو من جهاز آخر؟

سيتم نشر وسائل للتواصل والدعم الفني قريباً على المدونة ان شاء الله

إذا سمحتلى هل من الممكن إستخدام برنامج التحديث لتليفون Alcatel One Touch scribe easy لتحديث النسخة الحالية 4.1 إلى نسخة 4.2 دون أى تلفيات
أرجو الإفادة من فضلك

Ayman Mahfouz
اهلا بك .. للأسف اخي الكريم لا املك هذا الجهاز .. ولا استطيع افادتك بخصوص اضرار تحديثه أو اصدار الاندرويد ... ولكن بالنسبة لأداة التحديث فيمكنك تحميلها من موقع الكاتيل او من صفحة تليفونك عليه .. علما بأن التحديث سيقوم بحذف كل بيانات المستخدم كانه جهاز جديد ... برجاء التأكد من جدوى التحديث حتى لا تكون مخاطرة

ممكن لوسمحت موديل تليفونى مش موجود وهو الكاتيل 4007d وشكرا

وانا بعمل روت لو سمحت اختار supr user ولا supr su ؟؟

عملت الروت وعملت ريستارت وبرنامج سوبر يو اس نزل والروت تشيكر ده قالي مفيش روت؟؟

طب لو سمحت انا مش لاقي رقم موبايلي 5036D

Asd Nada بالنسبة لموديل موبايل حضرتك حمل الاداة من الرابط التالي
http://www.alcatelonetouch.com/global-en/downloads/otu/mobile-upgrade-s-4-1-3-setup.exe

.......

Eslam Semsem .. تأكد من الموافقة على اعطاء التصريح للتطبيق كسوبر يوزر

.......

Remon Adel ... للاسف ليس لدي معلومات عن هذا الموديل

لوسمحت التلبفون لازم يكون مقفول ولا لا
وبعدبن تحديث 4007D
مش موجود

لوسمحت التلبفون لازم يكون مقفول ولا لا
وبعدبن تحديث 4007D
مش موجود

هو يعني ايه لايعمل الجهاز مره اخري بالحظ يعني ؟

لو سمحت انا موبايلى الكاتيل وان تاتش ام بوب ممكن اعرف ازاى امسح الروت

تسلم ايدك بجد الله ينور عليك

انا موبايليstar 6010x لايوجد به لغة عربية للواجهات فقط للكيبورد كيف الحل مع الشكر مقدما

Mohammad Elsadig .. جرب الدخول الى الاعدادات
Settings
Language & input
Language
واختار .. العربية .. اذا لم تجدها برجاء توضيح ذلك ..

بعد اذنك انا عندي الموديل 4007D ومش موجود في الخيارات يا ريت تساعدني او اي حد يساعدني

انا تلفوني بيسخن اوي ايه الحل

التليفون وهو بيحمل النولر قطع ومش بيشتغل تانى ما الحل من فضلك

انا روت جهاز 4007d بس المشكله مش عارف اختا روم ممكن حد يساعدنى بعد اذنكو ممكن حد يساعدنى

انا مش عارف احمل البرنامج ممكن حد
يقلى احملو ااى من فضلكو

ممكن حل مشكلة موبيلى بعد اذنك لا يوجد رد على ممكن

الكاتيل وان تش Alcatel ONETOUCH 918

Android OS, v2.3.5

كنت عملت روت من كام يوم

النهارده عملت ضبط مصنع للجهاز

كلمفتح يجالى الرساله دهويطلب اغلاق الزامى

الرساله

توقف التطبيق معالج الاعداد العملية فجاة يرجى اعادة المحاوله

com.jrdcom.jrdsetupwizar

جهازي alcatel one touch pop 7 اثناء التحديث انقطعت الكهرباء
والتابلت مش راضي يفتح؟
هل فيه حل ولا استعوض ربنا فيه؟

انا نوع موبايلي one touch 4007D و مش لقيه

موبايلى 5035D ومش لاقيلو تحديث

لو سمحت ممكن برنامج التحديث6040

السلام عليكم اخى فى الله شكرا للشرح... بالفعل شرح قيم وانا كنت اعلمه منذ فتره ويعتبر هو الحل الوحيد لاجهزه الكاتيل بعكس شركات اخرى هناك اختيارات متعدده للتحديث او السوفت وير ولكن لدى بعض الاسئله
هل لو انقطعت الكهرباء فعلا اثناء التحديث تكون بذلك فقدت الهاتف ...ولا تبدأ فى التحديث من جديد وستحل المشكله
هل هذه الاداه سوفت وير فقط او اداه تحديث
اخيرا شكرا لحضرتك iStar

i need your help as i obtain message after 5 sec of update :
network error please check your network connection or disable any activ
notic that no problem in network

عند ظهور رسالة لقد تم توقف الاندرويد لجهاز الكاتيلc7 اعمل ايه؟

لو سمحت حضرتك
انا محتاج فلاشه عربي لموبايل الكاتيل بوب c9. ودورت كتير بس مش لاقيها
جزاك الله خيرا

من فضلك عندي الكاتيلpixi2 D4032كل ما افتح الكاميرا يقولي يتعذر الاتصال بالكاميرا ممكن مساعدة بعد اذنك

من فضلك عندي الكاتيلpixi2 D4032كل ما افتح الكاميرا يقولي يتعذر الاتصال بالكاميرا ممكن مساعدة بعد اذنك

أزال المؤلف هذا التعليق.

حضرتك انا معايا موبايل 4015D Alcatel pixi 2 في شوي اخطاء في السوفت وير بتااااعي عملتها بسبب الروت كاءزالة احد تطبيقات النظام المهمة كنت عاوز اعرف هل ممكن بالبرنامج دة انزل نفس السوفت وير بتاعي


الانرويد بتاعي 4.2.2
model : 4015D

في انتظار الرد

الكاتيل ون تاتش بكسى 2
ممكن اعرف اية اخر تحديث نزلة

الرابط ما بيفتحش بيقولي ....Sorry, an error has occurred
It looks like the page you are looking for is not available. Try the search icon or one of the links above.... الرجا حل بسرعة او رابط تاني

لو سمحت الموبايل بتاعي بيكسي 2 اختار ايه في الموديل

يا جدعان انااا عملت السوفت علي موبايلي ونجح ولاكن مش من الرابط دة هاتة من شركة الكاتيل الرسمية

لو سمحتم هل في تحديث لهاتف الكاتيل pop c3 4033d
مع العلم ان النسخه الحاليه للاندرويد هي جيلي بين

لو سمحتم هل في تحديث لهاتف الكاتيل pop c3 4033d
وشكر

لو سمحت انا ل ما اعمل السوفت ويير يجي عن عدد معين و يوقف مش عارف بيتهز ولا ايه بلظبط لاكن انا بشيل البطريه و بحطها تاني و برضو ببفضل ثابت مبيتحركش لازم الغي العمليه و ارجع من الاول تاني ؟؟؟ و هل يمكن تسريعه شويه نظرا الي انو بيقعد اكتر من 7 8 سعات في الكمبيوتر بيحمل ؟

لو سمحت انا ل ما اعمل السوفت ويير يجي عن عدد معين و يوقف مش عارف بيتهز ولا ايه بلظبط لاكن انا بشيل البطريه و بحطها تاني و برضو ببفضل ثابت مبيتحركش لازم الغي العمليه و ارجع من الاول تاني ؟؟؟ و هل يمكن تسريعه شويه نظرا الي انو بيقعد اكتر من 7 8 سعات في الكمبيوتر بيحمل ؟

انا عملت كوووووول ده و بعد مقعد 14 ساعه في ام الاب و قلي تم و كلو تمام في الاخر بيضو محصلش اااي حاجه

يا جدعااان انا عملت السوفت تمام واي حد يعملوااا غلط يبقي العيب منة ولو حد عندة مشكلة ياريت يكلمني خاااص علما بأن موبايلي
Alcatel Pixi 2
https://www.facebook.com/Mohammed.samirrr

لو سمحت هو المطلوب للبرنامج ويندوز ايه انا عندي xp بس مشش شغال معايا ؟؟؟

البرنامج شغال وتمام الله يباركلك انا جربتو علي اكثر من موبايل شغال 10000 شكر بس في مشكله مش كل انواع العدد الالكاتيل موجوده فيه

لو سمحتم ياجماعه حد يساعدني انا موبيلي لما افتحه بيفتح وضع الريكفري علي طول ويفضل يحمل ويعيد التحميل ومش عارف اخش علي الموبيل وجيت اعمل سوفت وير للموبيل عن طريق الشرح ده باجي افصل الموبيل تماما وبعدين جيت اعمل الخطوات الاولي بتعت البرنامج وجيت عند الخطوه عشان البرنامج يتعرف علي الموبيل واحطه في وصلة اليو اس يو يفضح الموبيل تلقائي علي وضع الريكفري وفي الشرح مكتوب يجب ان التلفون يكون مغلق ممكن حد يساعدني كل لما احت الوصله اليو اس بي في التلفون وهو مقفول يفتح الموبيل تلقائي علي وضع الريكفري ويفضل يحمل

انا مديل تلفوني مش موجود

انا مديل تلفوني مش موجود

البرنامج ليس فيه خيارات وضع اسم الموديل

جهازى ألكاتيل 991 ليس فيه ذاكره على الإطلاق ... دائما يخبرنى ذاكرة الهاتف..... ما العمل

البرنامج ليس فيه خيارات وضع اسم الموديل

ارجو التوضيح ......جزاكم الله خيرا
اعمل ابه فى الذاكره .....عملت فورمات لكن لا جدوى

هو الكاتيل 4015D مش موجود في البرنامج لية

alcatel one touch 8008d مش لقي الموديل بتاعوا في البرنامج

alcatel one touch 8008d مش لقي الموديل بتاعوا في البرنامج

ما هو التحديث ل Alcatel One Touch Pixi 4007D

ما هو التحديث ل Alcatel One Touch Pixi 4007D

ما هو التحديث ل Alcatel One Touch Pixi 4007D

تحديث كيت كات ل pixi 2 هينزل امتى
أرجو الرد قريبا

بالنسبه 6016d مش موجود في القئمة

بالنسبه 6016d مش موجود في القئمة

ما هو اسم البرنامج الدي علينا تحميله

لو سمحت هو في اصدار ل(pop c5 (5036d غير 4.2.2

لو سمحت البرنامج ده ينفع لمبيل الكاتيل pop C9 ولا

انا كنت بنزل سوفت للموبايل وبعد كدة فصلت الموبيل من قبل السوفت ميكمل ممكن يشتغل تانى الموبيل انا بعمل السوفت مرة تانية اللاب مشراضى يتعرف على الموبيل ايه الحل؟؟؟

الف شكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

لو سمحت الواي فاي مش عايز يششتغل

انا محتاج تحديث لموب الكاتيل وان تاتش ايدول 6040d اصدار الاندرويد 4.2.2محتاج اعلي من هذا الاصدار وشكرا

انا محتاج تحديث لموب الكاتيل وان تاتش ايدول 6040d اصدار الاندرويد 4.2.2محتاج اعلي من هذا الاصدار وشكرا

انا اهاتف عندي مش راضي يفتح و شكل الندرويد فشل و مش عارف اعمل اية انا المبايل عندي alcatel one touch pop c7 اريد الرد بسرعة

بقؤل لحضرتك لو سمحت ممكن سؤال..؟

ممكن تعريف usb الكاتيل ون تطش موديل 5017b

Alcatel One Touch Pixi 2 4.0 3G Dual SIM 4015E هذه مواصفات موبايل عندما اقوم بتوصيله بالشاحن فقط الليد يضئ ولكن الجهاز لا يعمل فصل

لدي جهاز alkatel 1054d
بشريحتين تم حظر الشبكة السورية عليه.
اريد طريق تغير imei للشريحتين.

إرسال تعليق